Què sabeu del planeta? Comencem aquesta unitat contestant individualment aquestes preguntes i desprès les posareu en comú amb l´equip. El secretari apuntarà totes les idees en un full que entregarà al professor/a.
IDEES INICIALS:
- Com es va formar?
- Quines parts té la Terra?
- De quins components està formada?
- Quins problemes té en l´actualitat?
- Quines solucions podríem plantejar per millorar el planeta?
L´objectiu principal d´aquesta unitat serà conèixer com és el nostre planeta per poder així explicar els problemes actuals i pensar possibles solucions per fer un desenvolupament sostenible. Les tasques que realitzareu seran les següents:
Amb aquest joc podreu fer la LÍNIA DE TEMPS del planeta. Penseu i reflexioneu en equip quines han estat les fases de formació de la Terra. Ordeneu-les i explicareu a la resta de companys el vostre ordre.
Escriviu al vostre quadern de treball una explicació al nom del joc? Per què creieu que s´anomena d´aquesta forma?
TASCA 2: CONSTRUCCIÓ i ESTUDI DE LA NOSTRA NAU
MATERIAL: Bola poliestirè (20 cm diàmetre)/ pintura blava/ làmina de goma eva/ mapa de continents/ pal de fusta/ base.
Una vegada que tenim el material entre tots escriurem la BASE D´ORIENTACIÓ que ens ajudarà a realitzar la tasca. Pensem entre tots!
COMENÇA EL TREBALL!
Atenció a la grandària dels continents! COMPARADOR DE GRANDÀRIES.
Els mapes tenen errors!
Atenció a la forma real del planeta!
ACTIVITAT DE LECTURA ----- Abans de fer els pols llegiu aquesta preocupant notícia :(
Mentre realitzeu el projecte estudiarem LES PARTS DEL PLANETA, sabeu quines són? anem a jugar a un joc de cartes:
SAVE THE PLANET!
Comença l´estudi, segur que ja te les sabeu totes. ENDEVINA L´ENDEVINALLA:
1a PART- És la part més dura del planeta, si et caus et fots un cop contra ella. És la ....................................
Observeu aquests vídeos i en la vostra llibreta de treball realitzeu les activitats.
ACTIVITAT ------ Trencaclosques de les plaques tectòniques.
En el planisferi que et donarà el professor, dibuixa les plaques tectòniques, retalla-les i pega-les al teu quadern. Escriu el nom de les més importants.
Mira els paral·lels i els meridians per guiar-te!
Què els passa a les plaques? Busca animacions (flash) o vídeos per explicar:
- Què passa quan dos plaques continentals xoquen.
- Què passa quan dos plaques oceàniques xoquen.
- Què passa quan dos plaques oceànica i continental xoquen.
- Què passa quan les plaques es separen.
ACTIVITAT DE LECTURA ----- El moviment de les plaques és bo? llegiu aquest article i escriviu en el quadern de treball les vostres conclusions.
Por qué las placas tectónicas y sus movimientos son indispensables para la vida
Sempre han estat iguals les plaques tectòniques?ACTIVITAT de búsqueda d´informació: de quins materials està format el nucli, el mantell i l´escorça? Si ho trobes segur que entens perquè es va forma la següent part del planeta.
2a PART- Si eres del mateix signe et repel·leix i si eres del signe contrari t´atrau. És la .........................................
Sabeu què és un imant? Observa el vídeo i analitzeu què passa.
ACTIVITAT de búsqueda d´informació: què és la magnetosfera? com es forma? per a què serveix? Com pot ser que la Terra tingui un camp magnètic?
Fes un esquema visual-thinking en la teva llibreta per explicar-la.
3a PART- T´agrada molt en estiu perquè et pots banyar en ella, i si et poses al sol s´evapora. ÉS la .....................................
Fes la següent activitat on-line
ACTIVITAT: consulteu aquestes animacions i jocs per aprendre com és EL CICLE DE L´AIGUA que hi ha a la hidrosfera.
CICLE AIGUA
JOCS 2
ANIMACIÓ
Ja saps què fa l´aigua en el planeta? Dissenya en la teva llibreta una roda giratòria per representar i explicar EL CICLE DE L´AIGUA.
Ja et saps el cicle? fes un petit examen per avaluar-te
ACTIVITAT AVALUACIÓ: observa el dibuix li falten els passos del cicle de l´aigua. Intenta escriure el nom de cadascun dels passos en el seu lloc corresponent. Desprès fes clic sobre la imatge i comprova si ho has fet bé.
ACTIVITAT AVALUACIÓ: observa el dibuix li falten els passos del cicle de l´aigua. Intenta escriure el nom de cadascun dels passos en el seu lloc corresponent. Desprès fes clic sobre la imatge i comprova si ho has fet bé.
ESCORRENTIA/PRECIPITACIÓ/EVAPORACIÓ/EVAPOTRANSPIRACIÓ/
INFILTRACIÓ/ CONDENSACIÓ
4a PART- És una part que entra dins teu pel nas. De vegades està contaminada i hem de cuidar-la per no tenir problemes. ÉS la .....................................
ACTIVITAT: juga al joc que et donarà el professor i pega totes les parts en l´ordre correcte a la teva llibreta.
Una vegada sàpigues l´ordre podràs apuntar en cadascuna de les parts les característiques que trobaràs en aquests enllaços.
5a PART- L´última part en formar-se. Només sabem que existeix en el nostre planeta. És la ..............................
Aquesta part està formada per éssers vius, però saps què és un ésser viu? Investiga en aquestes webs i fes una definició pròpia per explicar-ho.
ENLLAÇ 1
ENLLAÇ 2TASCA: FITXA 1
Els virus són éssers vius?
TASQUES: MAQUETA D´UN BACTERIÒFAG
2.- ELS NIVELLS D´ORGANITZACIÓ DELS ÉSSERS VIUS
El NIVELL CEL·LULAR és molt important perquè tots els éssers vius estan formats per CÈL·LULES! hi ha 3 tipus
http://www.kscience.co.uk/animations/plant_cell.htm
http://www.kscience.co.uk/animations/animal_cell.htm
http://recursostic.educacion.es/secundaria/edad/1esobiologia/1quincena8/imagenes1/organizacion_celular.swf
http://www.secundaria.librosvivos.net/archivosCMS/3/3/16/usuarios/103294/9/5EP_Cono_cas_ud1_183/frame_prim.swf
ELS MOVIMENTS DE LA NOSTRA NAU!
TASCA 3: SIMULACIÓ DELS MOVIMENTS TERRESTRES
http://iespoetaclaudio.centros.educa.jcyl.es/sitio/upload/mov_tierra_estaciones1eso.swf
http://sagascience.cnrs.fr/dosclimS/contenu/alternative/alter2_textes.html