UD 2: LA NOSTRA NAU ESPACIAL


Què sabeu del planeta? Comencem aquesta unitat contestant individualment aquestes preguntes i desprès les posareu en comú amb l´equip. El secretari apuntarà totes les idees en un full que entregarà al professor/a.

IDEES INICIALS:
  • Com es va formar?
  • Quines parts té la Terra?
  • De quins components està formada?
  • Quins problemes té en l´actualitat?
  • Quines solucions podríem plantejar per millorar el planeta?


L´objectiu principal d´aquesta unitat serà conèixer com és el nostre planeta per poder així explicar els problemes actuals i pensar possibles solucions per fer un desenvolupament sostenible. Les tasques que realitzareu seran les següents:



TASCA 1: HISTÒRIA DE LA TERRA. 

Amb aquest joc podreu fer la LÍNIA DE TEMPS del planeta. Penseu i reflexioneu en equip quines han estat les fases de formació de la Terra. Ordeneu-les i explicareu a la resta de companys el vostre ordre.




Escriviu al vostre quadern de treball una explicació al nom del joc?  Per què creieu que s´anomena d´aquesta forma?


TASCA 2: CONSTRUCCIÓ i ESTUDI DE LA NOSTRA NAU

MATERIAL: Bola poliestirè (20 cm diàmetre)/ pintura blava/ làmina de goma eva/ mapa de continents/ pal de fusta/ base.



Una vegada que tenim el material entre tots escriurem la BASE D´ORIENTACIÓ que ens ajudarà a realitzar la tasca. Pensem entre tots!

COMENÇA EL TREBALL!

Atenció a la grandària dels continents! COMPARADOR DE GRANDÀRIES.
Els mapes tenen errors!

Atenció a la forma real del planeta!


ACTIVITAT DE LECTURA ----- Abans de fer els pols llegiu aquesta preocupant notícia :(



Mentre realitzeu el projecte estudiarem LES PARTS DEL PLANETA, sabeu quines són? anem a jugar a un joc de cartes:
SAVE THE PLANET!


Comença l´estudi, segur que ja te les sabeu totes. ENDEVINA L´ENDEVINALLA:


1a PART- És la part més dura del planeta, si et caus et fots un cop contra ella. És la ....................................
Observeu aquests vídeos i en la vostra llibreta de treball realitzeu les activitats.





ACTIVITAT ----- Amb un compàs dibuixa una terra de 20 cm de diàmetre. Dibuixa les capes internes a escala! Sabeu com es fa? Penseu-ho!

ACTIVITAT ------ Trencaclosques de les plaques tectòniques.
En el planisferi que et donarà el professor, dibuixa les plaques tectòniques, retalla-les i pega-les al teu quadern. Escriu el nom de les més importants.
Mira els paral·lels i els meridians per guiar-te!



Què els passa a les plaques? Busca animacions (flash) o vídeos per explicar:
  • Què passa quan dos plaques continentals xoquen.
  • Què passa quan dos plaques oceàniques xoquen.
  • Què passa quan dos plaques oceànica i continental xoquen.
  • Què passa quan les plaques es separen.

ACTIVITAT DE LECTURA ----- El moviment de les plaques és bo? llegiu aquest article i escriviu en el quadern de treball les vostres conclusions.

Por qué las placas tectónicas y sus movimientos son indispensables para la vida

Sempre han estat iguals les plaques tectòniques?



ACTIVITAT de búsqueda d´informació: de quins materials està format el nucli, el mantell i l´escorça? Si ho trobes segur que entens perquè es va forma la següent part del planeta.



2a PART- Si eres del mateix signe et repel·leix i si eres del signe contrari t´atrau. És la .........................................

Sabeu què és un imant? Observa el vídeo i analitzeu què passa.


ACTIVITAT de búsqueda d´informació: què és la magnetosfera? com es forma? per a què serveix? Com pot ser que la Terra tingui un camp magnètic?
Fes un esquema visual-thinking en la teva llibreta per explicar-la.



3a PART- T´agrada molt en estiu perquè et pots banyar en ella, i si et poses al sol s´evapora. ÉS la .....................................

Fes la següent activitat on-line



ACTIVITAT: consulteu aquestes animacions i jocs per aprendre com és EL CICLE DE L´AIGUA que hi ha a la hidrosfera.


CICLE AIGUA


JOCS 2

ANIMACIÓ

Ja saps què fa l´aigua en el planeta? Dissenya en la teva llibreta una roda giratòria per representar i explicar EL CICLE DE L´AIGUA.






Ja et saps el cicle? fes un petit examen per avaluar-te

ACTIVITAT AVALUACIÓ: observa el dibuix li falten els passos del cicle de l´aigua. Intenta escriure el nom de cadascun dels passos en el seu lloc corresponent. Desprès fes clic sobre la imatge i comprova si ho has fet bé.
 ESCORRENTIA/PRECIPITACIÓ/EVAPORACIÓ/EVAPOTRANSPIRACIÓ/
INFILTRACIÓ/ CONDENSACIÓ 





4a PART- És una part que entra dins teu pel nas. De vegades està contaminada i hem de cuidar-la per no tenir problemes. ÉS la .....................................



ACTIVITAT: juga al joc que et donarà el professor i pega totes les parts en l´ordre correcte a la teva llibreta.
Una vegada sàpigues l´ordre podràs apuntar en cadascuna de les parts les característiques que trobaràs en aquests enllaços.







5a PART- L´última part en formar-se. Només sabem que existeix en el nostre planeta. És la ..............................



Aquesta part està formada per éssers vius, però saps què és un ésser viu? Investiga en aquestes webs i fes una definició pròpia per explicar-ho.


ENLLAÇ 1
 
ENLLAÇ 2


TASCA: FITXA 1



Els virus són éssers vius?

TASQUES: MAQUETA D´UN BACTERIÒFAG


 2.- ELS NIVELLS D´ORGANITZACIÓ DELS ÉSSERS VIUS










El NIVELL CEL·LULAR és molt important perquè tots els éssers vius estan formats per CÈL·LULES! hi ha 3 tipus

Com són les cèl·lules?

CÈL·LULA PROCARIOTA

ENLLAÇ 1: LES CÈL·LULES EUCARIOTES


http://www.kscience.co.uk/animations/plant_cell.htm
http://www.kscience.co.uk/animations/animal_cell.htm
http://recursostic.educacion.es/secundaria/edad/1esobiologia/1quincena8/imagenes1/organizacion_celular.swf
http://www.secundaria.librosvivos.net/archivosCMS/3/3/16/usuarios/103294/9/5EP_Cono_cas_ud1_183/frame_prim.swf









ELS MOVIMENTS DE LA NOSTRA NAU! 

TASCA 3: SIMULACIÓ DELS MOVIMENTS TERRESTRES

http://iespoetaclaudio.centros.educa.jcyl.es/sitio/upload/mov_tierra_estaciones1eso.swf


http://sagascience.cnrs.fr/dosclimS/contenu/alternative/alter2_textes.html